«Старий і море». Просто потрібно іти за своєю метою.
Першим
підступом до створення повісті «Старий і море» був нарис «На блакитній воді.
Гольфстрімський лист», опублікований 1936 року в журналі «Есквайр». У нарисі
розповідалась історія рибалки похилого віку. Це був ніби ескіз сюжету повісті,
який згодом збагатився життєвим і філософським змістом, доповнився новими
деталями й подробицями.
До
створення повісті Ернест Хемінгуей звернувся 1950 року і написав її під впливом
високого натхнення, пов’язаного з його захопленням чарівною молодою жінкою
Адріаною Іванчич. Закоханість додала письменникові творчих сил, сповнила жагою
до літературної праці.
Хемінгуей
говорив: «Я працював над повістю декілька років. Герой Сантьяго мені
подобається більше за інших персонажів.
Я витратив вісімнадцять днів тільки для того, щоб відшліфувати й надрукувати
повість на машинці». 17 лютого 1951 року письменник остаточно завершив роботу
над повістю. Новий твір здобув схвальну оцінку друзів автора Чарльза Скрібнера,
Аарона Хотчнера та інших. Повість була надрукована у травні 1952 року в журналі «Лайф» і через рік відзначена найпрестижнішою в Америці Пулітцерівською премією у розділі
прози, автора нагородили медаллю за заслуги перед Американською Академією літератури
і мистецтва. У 1954 році «Старий і море»
удостоївся Нобелівської премії.
Повість
Хемінгуея через побутову основу оповіді та повільний розвиток сюжету нагадує
біблійну притчу. Одним із провідних у
творі є мотив незвичайної риби, про яку
так довго мріяв і нарешті спіймав старий рибалка. Спіймав, доклавши для цього надлюдських зусиль, але
його здобич відняли акули, і старий повернувся додому
лише з обідраним скелетом риби. Деякий час Сантьяго вважав, що «тепер
він переможений остаточно і безнадійно», бо для нього гігантська риба – це не
тільки сите спокійне життя, а й
можливість довести всім, і в першу чергу, самому собі, що він ще
на щось здатен. Хемінгуей сповна використав у повісті
свій знаменитий «ефект айсберга», змалювавши тільки видиму частину «льодової глиби».
Видима частина - двобій старого
із силами природи; у невидимій,
підводній частині айсберга , криються роздуми автора про найважливіші проблеми
життя: людина і суспільство, людина і природа, людина і Всесвіт.
«Історія
рибалки переростає в історію трагічної
долі старого, приреченого життям і
суспільством на самотність жорстоку боротьбу за виживання». Автор, зображуючи
ситуацію людини, яка, начебто, програла двобій
з Природою, однак, не вдається до песимізму. Людина має вірити у власні
сили, зневіра і песимізм не допоможуть їй вийти із скрутного
становища. За будь-яких обставин не
треба здаватися, не опускати руки, прагнути перемоги. Зрештою старий вийшов
переможцем у жорстокій битві за життя,
за право зватися людиною.
Час
не стоїть на місці і життя непередбачуване, ми не знаємо, яке майбутнє нас
чекає. Але що б не трапилося, ми повинні бути сильними, ніколи не втрачати
віри, надії, мети.
Ернест Хемінгуей у своїй
повісті-притчі «Старий і море» вчить йти
до своєї мети і ні перед чим не зупинятися.
Коментарі
Дописати коментар