Літописець козацької доби - Дмитро Яворницький
Ім’я видатного
українського історика, археолога, етнографа та громадського діяча Дмитра
Івановича Яворницького (1855-1940) посідає чільне місце в культурному надбанні
нашого народу.
Яворницький – це ім'я
овіяне легендами. З ним пов'язані малоймовірні пригоди при розшуках залишків
козацької старовини. Збирач народних переказів і спогадів, він сам став героєм
багатьох з них. Його знало і щиро поважало чимало людей. Дружбою з ним
пишались. За палку пристрасть до історії Запорізької Січі люди нарекли Дмитра
Івановича «запорізьким батько».
В родині сільського
диякона в с. Сонцівка Харківського
повіту (нині
с. Борисівка Дергачівського району Харківської області) 7 листопада (25 жовтня
за старим стилем) 1885 року народився Дмитро, Іванів син, Яворницький.
Початкову освіту він здобув удома. Батько часто читав йому літературні твори на
історичну тематику. З переказів, легенд, українських народних пісень і дум,
почутих від бабусі, він довідувався про побут, звичаї й подвиги запорізьких
козаків та їх ватажків. Перші юнацькі враження виявились незабутніми. Так,
читання «Тараса Бульби» Гоголя, за виразом самого хлопця, «кинуло» в його «серце
ціле полум'я страсті» до героїв книги, до всього, що було пов'язане з
Запорізькою Січчю.
Після опанування «домашньої
науки» юнак поїхав до Харкова здобувати середню освіту.
Закінчивши повітову школу
в 1874 році, Яворницький три роки провчився в Харківській духовній семінарії. Проте,
не довчившись двох останніх богословських класів, він залишив стіни семінарії і
в тому ж 1877 році успішно склав іспити на історико-філологічний факультет
Харківського університету. Будучи студентом вищого закладу, молодий дослідник
почав збирати і вивчати спеціальну літературу, опрацьовувати джерела з історії
запорізьких козаків. З успіхом закінчивши університет і залишився на
викладацькій роботі, маючи жагуче
бажання дослідити і висвітлити на сторінках своїх праць запорізьку давнину.
Перші ж публікації Дмитра
Івановича з цієї проблематики викликали різке невдоволення консервативно
настроєних істориків і безпосереднього керівництва, привернули особливу увагу
царських сановників. У зв'язку з цим його було проголошено «сепаратистом» і позбавлено
права викладати в університеті.
У 1885 році без будь-яких
матеріальних засобів до існування Дмитро Іванович був змушений переїхати до
Петербурга, щоб читати там на педагогічних курсах лекції з історії. Фізичні й
розумові перевантаження, нестатки, сімейні ускладнення привели до того, що в 28
років він майже весь став сивим. У Петербурзі царські органи влади продовжували
переслідувати його за роботу по вивченню й пропаганді історії українського
народу.
У 1892 році Яворницького,
як політично неблагонадійного, вислали до Ташкента без права займатися
викладацькою діяльністю. Але і в Середній Азії він не припиняв дослідницької
роботи. У світ вийшла його праця «Путівник по Середній Азії в археологічному та
історичному відношенні від Баку до Ташкента» (1893).
Лише в 1897 році Яворницькому
нарешті знову вдалося одержати посаду приват-доцента в Московському
університеті. Тут він читав лекції з історії українського козацтва, розповідав
про археологічні експедиції на Запоріжжя. Та в університеті також складались не
дуже сприятливі умови для наукової роботи. Тому захист магістерської дисертації
було вирішено проводити в Казанському університеті (1901). На захист вчений
представив виправлений і допрацьований перший том "Історії запорізьких
козаків", який вийшов у Москві в 1900 році другим виданням (перше
здійснене в 1892 році у Петербурзі). При обговоренні дисертації не обійшлося
без гострої, часом упередженої полеміки, з якої Дмитро Іванович вийшов
переможцем. Більшістю голосів йому присудили наукове звання магістра російської
історії.
Популярність вченого
поступово зростала. У пошуках усе нових і нових фактів та даних з історії
Запорізької Січі він відважився відвідати навіть далекі сховища документів у
Персії, Палестині, Туреччині, Польщі. Добре вивчив фонди архівів Москви, Києва,
Соловецького монастиря і т. д.
Яворницький зображений на
картині Іллі Рєпіна «Козаки пишуть лист турецькому султану» писарем, у центрі
картини.
Д. І. Яворницького призначили
на посаду директора крайового історичного музею, Музею старожитностей
Катеринославської губернії (1905). Значну кількість експонатів директор придбав
на власні кошти. Серед них – козацький і селянський одяг, зброя, давні
рукописи, монети, цінні художні полотна тощо. На той час запорізька тематика в
музеї була представлена найбагатшою в країні й за її межами. Всього
Яворницькому пощастило зібрати понад 75 тисяч експонатів. Деякі з них зараз
становлять унікальні колекції.
Протягом життя Д. І.
Яворницький написав близько 150 праць. Не всі вони витримали випробування
часом. Найголовнішими з них є вже згадувана "Історія запорізьких
козаків" (1892 - 1897), "Вольності запорізьких козаків" (1898),
"Число і порядок запорізьких січей з топографічним нарисом Запоріжжя"
(1884), "Іван Дмитрович Сірко - славний кошовий отаман війська запорізьких
низових козаків" (1894) та інші. Зібравши численний фольклорний,
етнографічний і лексикографічний матеріал, він підготував і опублікував
розвідки: "Запоріжжя в залишках старовини та переказах народу"
(1888), "Малоросійські народні пісні, зібрані в 1878-1905 рр." (1906)
та інші. В них автор яскраво зобразив життя запорізьких козаків, відзначив
фізико-географічні умови краю, встановив місце розташування та кордони всіх
Січей, навіть описав козацькі поштові зв'язки та письмо. Крім того, Яворницький
показав роль і участь запорожців у військових подіях, їх взаємовідносини з
сусідами, визначив керівну роль Богдана Хмельницького та інших представників
старшини, висвітлив політику царського уряду щодо населення Січі. В його працях
містяться також важливі матеріали з історичної топографії та етнографії
Запоріжжя, що високо оцінив І. Я. Франко.
Дмитро Іванович був
відомий також як письменник. У 1907 році побачив світ написаний ним роман «За
чужий гріх», а у 1910 році – збірка поезій «Вечірні зорі» з картини життя
різних верств суспільства.
Велике значення і
сьогодні мають записані ним історичні пісні й думи українського народу. Окремі
з них ми зараз знаємо лише завдяки Яворницькому.
Після Великої Жовтневої
соціалістичної революції Яворницький не залишив керування історичним музеєм у
Дніпропетровську і одночасно викладав в Інституті народної освіти (1920 -
1933), де продовжував розробляти історію Запорізької Січі, займався проблемами
краєзнавства. У 1937 році Президія АН УРСР присудила йому вчений ступінь
доктора історичних наук. За значні досягнення в справі розвитку історичної
науки на Україні в 1924 році Яворницький
був обраний членом-кореспондентом, а в 1929 році – академіком АН УРСР.
Помер вчений 5 серпня
1940 року у Дніпропетровську, де і був похований на міському кладовищі. Але в
1961 році його останки перенесено на територію Дніпропетровського історичного
музею.



Коментарі
Дописати коментар