10 вересня - День українського кіно
Шедеври української класики
Щорічно
у другу суботу вересня відзначається професійне свято працівників
кінематографії - День українського кіно. Відзначати цю подію стало вже
традицією в нашому філіалі.Так і цього року ми з задоволенням показали нашим
відвідувачам кінострічку 1953 р. "Мартин Боруля" -
екранізацію комедії Карпенко-Карого.
Видатний драматург, актор, режисер, один із основоположників українського професіонального театру, Іван Карпович Тобілевич належить до тих славних діячів вітчизняної культури, якими пишається наш народ. Продовжуючи традиції Т. Шевченка, він відіграв велику роль у боротьбі за реалізм, народність, ідейність української літератури й театрального мистецтва.
Івану
Карповичу не судилося особисто брати участь у створенні нового мистецтва -
кіно: він, як відомо, помер 1907 року; але деякі його драматичні твори стали
основою ряду кінострічок. Перший раз кінематограф звернувся до спадщини
Карпенка-Карого ще на зорі свого розвитку, у 1911 році, коли був зафіксований
на плівку спектакль "Наймичка". Звичайно, годі й говорити про якісь "принципи" екранізації
у перших творах українського кіно. Неабияке значення для відбору саме цієї
п'єси для зйомок мала її надзвичайна популярність у глядачів-театралів, а отже,
можна було очікувати її успіху й у кіноглядачів. До того ж сюжет
"Наймички" укладався у схему "жорстокої мелодрами".

На початку 30-х років кіно
стало звуковим - збагатилося звуком. В українському кіно цим нововведенням
насамперед скористалися для екранізації опер. Але були спроби екранізацій
творів класичної української літератури були. У перші роки війни з
гітлерівською Німеччиною український кінематограф спіткала доля всього
радянського кіномистецтва. Протягом перших післявоєнних років в Україні було
поставлено всього сім художніх фільмів, але за творами української літератури -
жодного.

Варто додати, що у фільмах
"Мартин Боруля", "Сто тисяч", "Суєта" дбайливо
перенесені на плівку кращі спектаклі театру імені Франка, але специфіка
кінематографа при цьому враховувалася мало. І ось нині, після довгої перерви,
нам цього року запропоновано ще одну, телевізійну версію "Ста тисяч"
з Богданом Бенюком у головній ролі. Таким чином, можемо вже говорити про
екранізацію творів класичного репертуару не тільки в минулому часі. Можливо, їх
повнокровне сценічне життя тільки-тільки починається. Тим більше, що твори І.
Карпенка-Карого, судячи з усього, не постаріли; є в них неминуще, і
розкривається воно в тонкому та яскравому психологічному малюнку сюжету, в
живих людських образах і характерах.
Коментарі
Дописати коментар